Translate

الثلاثاء، 30 أكتوبر 2012

فى ناس مفكرة ان حياتى كلها زى مابكتب او حزين لدرجة انى لو عطست اقول لية يادينا خلتينى اعطس وانا مش بردان زى ما الشباب بيهزر .... انا ف الواقع اكتر حد بيضحك ويهزر ويعمل مقالب ف اللى يعرفهم واظن ان فى ناس هنا تعرفنى شخصيا ..
كل القصة انى لما بقعد لوحدى بحس بحاجات غريبة بتنعكس بالشكل دة ف الكتابة ،، انا مش بحكى لحد ومش بعرف ومش بالضرورة اقرف اللى اعرفة بهمومى واحكيلة مشاكلى وانكد علية ،، انا بغلط كتييييييير جدا ولما بغلط بعترف بدة ومش بكابر ومش بقصد ازعل حد او اظلمة ولو حصل بعترف وبسيب اللى ظلمتة يعمل اللى هو عايزة معايا وياخد حقة زى مايحب علشان يرتاح ومش بفرح بظلمى لحد ،، كلنا جوانا خير وكلنا جوانا نقطة سودة صغيرة للشيطان بتعدى علينا اوقات مبنقدرش نحدد هو احنا كنا الانسان ولا الشيطان ؟؟
انا بندم لو ظلمت حد دة الشيى الوحيد اللى ممكن اندم علية ،، بهرب من كلمة لان فى ناس كلمة منها كفيلة تخلينى سنة مش طبيعى ومش مظبوط وبحترم رغبة اى حد ف اى شيى ومش بقصد اضايق حد بكلامى ...
واحد زيى خسر كتييييييييييييير اوى انا لما بشترى ازازة مية مش برميها لانها بقت بتاعتى وباخدها معايا مكان ما اروح حتى لو خلصت فما بالك بقى بالاشخاص اللى بعرفهم ؟؟ لما تعلق بيهم ياترى كلمة ممكن تعمل فيا اية ؟؟
انا خسرت اصحابى ماتوا منهم اللى كان بيحكيلى حاجات كتييييييييييييييييييير نفسة يعملها ومكملتش ومات ومنهم اللى كان نفسة يشوف ابنة وملحقش ومنهم اللى شفتة قدامى بيموت ومقدررتش اعمل شيى ومنهم اللى مات ف حوادث وعرفت بعد فترة لانى بعدت عن كل شيى وبطلت اصاحب ،، واصاحبى اللى فاضلين ليا محدش فيهم بيحتاجنى الا لمصلحة بس وبستغرب لية اتغيروا ؟؟
كل حاجة بتتغير ..!
اللى كنت بحبها كانت بتقول انها لقت فيا اكتر ما بتحلم وفاجئة طلبت تبعد وكان لازم احترم دة وبعدت ،، وبعدها كذبت كتييييييير وقالت كلام  اكتر محصلش ... مستقبلى اللى حلمت بية مشى عكس حاجات كتييييييير اوى ضاعت منى وضاغطة عليا فغصب عنى لو زعلت حد مش ببقى قاصد انا مبنساش حد ومشكلتى انى بفكر ف اللى راحوا كتييير سواء ماتوا او خسرتهم محدش بيقدر اصلا ظروف حد ..
انا بفضل الله عايش كويس جدا احسن من ناس كتييييييييير بس فى ناس اكتر عايشة افضل منى وبسعى انى ابقى افضل وكل حاجة بتعاندنى وبلاقى افعال غبية من الناس هنا ف بلدنا ودة سبب كرهى وكلامى دايما عن ان الدنيا ماشية عكس وبتظلمنى ،، انا عارف اخطائى كويس وعارف انى غلط كتييييييييييييير اوى بس بيكون غصب عنى  ... شخصيه زيى مش قادرة تتحدد بلاقى ناس كتييييييير اوى بتحبنى وجنبى وفاجئة الاقيهم قلبوا عليا وبقيت انا الشرير اللى مزعل الكل وكلة بيبص من نحية واحدة وهو نفسة وقلبة وشخصيتة وكرامته ومش بيلتمس ليا عذر واحد بس او يدينى فرصة افهمة ،، لما تعامل حد كويس ويتغير بدون سبب ولما تلاقى اللى بتعاملة كويس بيقلب عليك ولما تعرف حد ويقولك صوابعك مش زى بعضها ويطلع احقر من اللى قبلة لازم خلاص تنسى انك تكون كويس وتبقى ع حد كلة بيبص لنفسة وبس ومحدش بيقدر ولا بيستوعب ،، انا لما حد بيزعلنى اما بسكت ودة بيكون عقاب لنفسى انى اسكت وانا قادر اخد حقى واما بنفجر فية ومش بعمل حساب لشى ومش بيهمنى مهما كان  ... بس اوقات كتييييير بفكر اللى زعلنى دة عمل كدة لية يمكن مضغوط وظروفة وحشة ويمكن زهقان وطلعهم عليا فمش مهم خلاص ويمكن تكون دى طبيعتة ويمكن يكون خايف عليا ويمكن يكون قاصد يزعلنى كل واحد يفكر كدة قبل ما يملى قلبة غل وكرة ــ كل واحد يقدر ظروف اللى بيزعلة ويشوف هو بيعمل كدة لية هات كل اعذارك وكل اخطائك وتعالى قولة انت ظلمتنى وزعلتنى ولو ملقتش عندة مبرر واحد يقنعك ويدخل قلبك اكرهه واعمل فية اللى تحبة وهيكون حقك ... متبصش لنفسك انك انت بس اللى محتاج تتعامل كويس ومحتاج الاحتواء والامان والدفىء غيرة محتاجة حتى لو صاحبك حتى لو فقير او مسكين ف الشارع ،، بص للايجابيات اللى ف اللى زعلك لو بتحبة وكبرها ...
بص كدة يمكن اللى بيزعلك دة مجبور يعمل حاجات كتييير اوى علشان كدة بيكون قاسى وفظ معاك ف اسلوبة ،، فكر يمكن انت نفسك تكون سبب ف فشل حد ووجع حد ... يمكن محتاجك اوى وبيزعلك علشان يحس ان فى حد مهما يعمل لسة بيحبة وبيستحملة ..
كلنا نقدر من اول نظرة ف وش اى شخص جديد نحدد احنا عايزين اية منة وهيكون اية ف حياتنا ... مش صعبة انك لو كرهتة تخرج من حياتة وتسيبة ومش سهلة انك تفضل وتصلح لو كنت بتحبة  هتتعب بس علشان ب تحبة  ...
انا لو مزعل حد مستعد اسيبة يعمل اللى يحبة واعترف لية ويختار اللى يريحة وانا هعملة لية بس بعدها يسيبنى ف حالى ميجيش يرمى كلام يوجع قلبى ويمشى وميقولش انا عملت اية ... انا كل حاجة كان نفسى فيها وحاولت اوصل ليها فشلت ومش بيأس ومش هبطل احاول الوصول للى انا عايزة وان شاء الله ربنا هيوفقنى واعمل شيى كويس عندى يقين بدة ولو محصلش هيكون ربنا عايز كدة ومش هعترض وهعيش حياتى بامكانياتى اللى ف ايدى ... مرة اخيرة انا مقصدش بجد ازعل حد ومن اللى بيحصلى اوقات مبقدرش افرق بين الصح والغلط لا مبالاة ممكن تخلينى اخسر نفسى .... عندى مشاكل نفسية كتيييير صعب تتحل بسهولة وعندى كلام اكتر بس مش هقولة هكتفى بكدة .

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق