Translate

الأحد، 30 سبتمبر 2012

هلفطة علشان زهقت .

انا قرفت من البلد دى بجد طهقت وزهقت .. هو من امتى الايمان بيكون باللحية وتقصير الجلباب ؟؟
من امتى التقى والورع والخوف من ربنا بالشكل ؟؟
من امتى بقت العبادة والطاعة والاجتهاد والخشوع مقتصر على اصحاب اللحى والجلباب القصير ؟؟
ومن امتى الحياء والادب والخجل بالنقاب يمكن ان دل يدل على شيى ما من الايمان وماخفى كان اعظم عند ناس معينة .. لانى شفت كتير اوى  .
انا بقى لو هقول رأيى انا قابلت شيوخ كتيييييييييييييييييييييييييييييييييير جدا ف حياتى ومنهم ناس مشهورة اسلوبهم فظ جدا وغبى جدا ومتشدد جدا ومعظمهم معندوش علم وبيتحمق ويخبط وخلاص ومشفتش .. التسامح والحلم والصبر على الاذى وتحمل الاحمق ومشفتش فيهم اى شيى من الاسلام غير اللحية والجلباب  الا قلة قليلة اوى اوى ... ورغم اسلوبهم الفظ لسة بحترمهم وشايف انهم املنا الوحيد واى حد بيتكلم مش كويس عليهم برد بنوع حاد ومحترم من الكلام . والعكس بقى لو بيتكلموا على اللى شبههى ميطلعش حسنة واحدة كلة سيئات كدة كأنى من قريش اوقات برد واوقات بسيبهم غرقانين ف جهلهم كدة اصلا افعالهم لاتمت للاسلام بصلة هو بس بلحية .
مجتمع بيحكم بالمظهر ف كل شيى وهو جواة خراب اصلا جواة قرف وكذب يغرق العالم كلة .. انا كرهت الشيوخ اصلا وبديت ابقى زى الناس الجاهلة اللى تقول مشايخ الا الخيار واقعد اقول عليهم وحشين وفيهم وبتوع نسوان والكلام الغبى دة لو هحكى عن تعامل مع ناس كتييييييير جدا بلحية وجلباب قصير يبقى هبوظ وهشوة ... يارب اخرجنى من البلد الضالة دى يارب بقى انا مش طايق اتنفس هواها انا كل حاجة فيا بتنفر منها ومن اهلها بكافة طوائفها وعقلياتها وانتماءتها كرهت كل حاجة فيها ... الاخت هتتجوز اخ ومتغضش بصرها عن الاخ والاخ هيتجوز اخت وميغضش بصرة واى واحدة منتقبة واى واحد بلحية وخلاص بقى  الباقى من اصحاب ابو جهل وفرعون وهامان علشان بيلبسوا مختلف ومعندهمش لحية ... ومفيش جواهم شعور ومفيش جواهم خير ومحدش فيهم بيتقى ربنا ولا بيصلى علشان لابس كدة بس  ،،انا وبس اللى فاهم وانت لا انا ابصلك بـــ اازدراء وانت لا ليك عين اصلا يا عاصى يا حليق اللحية ويامتشبة بالفرافير فى لبسهم !! هو وان اتجوز هيصون مراتة ويعاملها كويس ويحفظها  .. وانا وان اتجوزت هتبقى خدامة عندى وبيتنا عبارة عن كتلة سيئات تلفزيون ومسلسلات .. والله محدش عارف مين هيعامل مراتة كــ الملكة ويتقى ربنا فيها ويشيلها جوة عنيه ويعاملها برفق وحنان ولين ويكون لية اسوة وقدوة ف رسول الله ف معاملة زوجاتة ... مش اشدها من نقابها واقرصها من اديها علشان سبقتنى بخطوة .. ومش ازقها اوى علشان غصب عنها كانت هتخبط ف راجل .. فقعتونا جاتكم القرف  كل واحد بقى بيفهم ونسى  (( إن الله لا ينظر إلى أجسادكم , ولا إلى صوركم , ولكن ينظر إلى قلوبكم )) وكل واحد ادرى بقلبة مبقتش عارف هو ولا ربنا بصراحة وميخليهوش ف حالة لية ،، وتسئل عن شيى دينى بديهى كدة ميعرفش يجاوب هو بلحية وهو بردة هدف  !!

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق