Translate

الخميس، 6 سبتمبر 2012

ياة عدت الايام بسرعة وفاضلى سنة جامعة وشغل ... وهخلص واما اخدم بلدى الضالة واديها سنة من عمرى واما هبقى سنينى فاضية وعندى مستقبل ارسمة اما اتفوق واما ابقى ض ج ....
من ثانوى وانا شغال وبما ان شغلى مش مرموق وشيى عادى وتحت العادى بكتير اتعملت حاجات كتير اوى منة رغم انى بطبيعتى عنيد جدا لدرجة غبية ..
اتعلمت انى مطلبش من حد شيى واعتمد ع نفسى ،، اتعلمت انى استنفذ كل الطرق اللى توصلنى للشيى اللى انا عايزة وبعدين اطلب المساعدة ،، اتعلمت انى مثقش ف ناس كتير وكلامهم ووعودهم ،، اتعلمت انى اعتمد على نفسى  ومعتمدش على حد وان طلبت شيى من حد اعتمد على الكلام اللى هقولة لية لانة هو الدافع اللى هيخلية ينجز ومعتمدش على شخصة ولا كلامة .!
اتبلورت والكسوف والخوف والخجل والطيبة اتحولت بنتايج عكسية بس بشكل وقتى ومؤقت وهنتهى مع خروجى من المكان دة ...
عدى عليا اياااااام كتييييير مكنتش بفهم مواقف بتحصل طيب واتعملت لية ؟؟ ولية الكلام  اللى ملوش لزمة واية السبب واتعودت ان دة الطبيعى وانى معلقش دماغى ،، اتعلمت انى مقولش لحد شيى يخصنى لانة بيتظاهر بالحب وينافقنى .. وطبعا مكنتش شغال ف وكر  لا السوق التعامل مع ناس كتير اوى يعلمك حاجات كتير اكتر مما تتخيل واكتر مما تتخيل انك ناصح هتلاقى نفسك اعبط الناس !!
عدت سنة اخويا خنقتى واالتانية زهقنى والتالتة طهقنى واجازة من العيد للعيد وبس وال لما تخلص انت معايا علشان انت شايل الشغل ... حمرا يا اخى انت صديقى واخويا وحبيبى وبنصب عليك اينعم بس متتعشمش "الجزء دة ليك " لما تيجى هنا ^ــ^
زى ما اتعلمت حاجات كتير عرفت انى لازم اوفى بوعدى ولازم اكون اد المسئولية واد كلمتى واد الوقت اللى بطلبة ...
عرفت ان الانسان الحقير المعفن اللى الماديات كل همة هو اللى بيوصل ان الندل هو اللى بينجح وللاسف الكل بيشوفة ناجح !!
خبث الشغل مصطلح على لسانى دايما  ... عدى 5 سنين ورغم انى رحت اماكن كتييييير جدا وعشت ايام جميلة جدا بس معشتش دور الطالب مخرجتش كل يوم حاجات كتير عدت وفاتت ومش هتتعوض مش عارف هندم عليها ولا من كرهى للبلد مش بعد ولا بحسب
اتعلمت انى زى ما بكون راجل وانا بغلط اكون راجل وانا بتحمل غلطى ومجريش ع حد يشيل عنى دة عقابى ...
قابلت ناس كتير اوى ودايما الناس الجاهلة تلاقيهم متفقين شكلا ومضمون قولا وفعل ،، اما الناس المتعلمة المثقفة تلاقى افكارهم شبة متحدة وفى شوية اختلافات ف فروع مش اصول ... هتقابل ناس كتير اوى جاهلة رغم انهم متعلمين ... وهتلاقى مبادئهم وافكارهم واخلاقهم وافعالهم وحكاياتهم واحدة ... هى لغة المصلحة والمادة والندالة والافلام والاغانى الشعبى ويفتح بقة لما يلاقى ممثل عمل حركة اكشن وينطح كدة وهو بيكلمك وتلاقى اى موضوع يفتى فية ويقاوح انة فاهم ولازم يدى رأية ... مش بنتقد ولا بقلل من قيمة حد كــ انسان بالعكس بحب الكل وبحب كل خلق ربنا حتى الفار بحبة ... والصرصار لالالالالالالا غبى ينرفز ..^ــ^
اتعلمت حاجات كتير بس مقدرتش اسيطر على نفسى واديها شخصية وكاريزما معينة ولا شخص محدد .. دة انا عارفة وخسرت ناس كتير وهى بتقولى عندك انفصام بس لا دة كان تعامل ومعرفتش اثبت ع شخصية جوايا خير وحب وعطف وحنان يقدر يغرق الكون وجوايا شر واذية ومكر ودهاء يقدر يكسر اى شخص مكنتش متوازن حياتى اتلغبطط بس هعيد ترتيبها افوق بس وكلة خير
بقيت شخص مزاجى جدا ومحبوب جدا اما رخم اوى وغتيت واى حد يتلكك علشان يخسرنى ودة اللى انا فية ومش هاممنى حد
واتعلمت اهم حاجة انى ابقى بجح ايون بجح ^ــ^ وبالذات ف المواصلات ورغم انى لسة مبجريش ع عربية ومليش ف قصة اجرى يلا زقى يابت وسع ياض استنى ياسطى وبقف محلك سر بس اللى بيضايقنى بلسعة ع قفاة بكلامى علشان مش ناقص حمق ... ومبقتش اسكت ع اى حاجة ف الشارع ولو حد بيتكلم غلط بقولة كذاب ولو حد ظلم ببقى عايز اقتلة ومبقتش اسكت لحد ولا اسمع كلام غلط واسكت ولا اشوف ظلم واسكت ... كعادتى كلامى رايح جى من الشرق للغرب مش مهم المهم انى فاهم ...!
عرفت ازوغ من ناس كتير وعرفت ابعد ناس اكتر عنى سواء بذوق او بوقاحة وبشكل مقزز ودى كانت اكبر غلطة غلطها ولسة بغلطها ... بتحب اوى اوى بسرعة وف لحظة اكرة اى حد فيا كرة العمى واخلية يتصدم فيا صدمة عمرة وبمزاجى ويمكن اصلا مكونش استحق انة يكرهنى لان مليش ذنب !!
اقدر اعترف انى من ساعة ما اتولدت من 23 خريف مكسبتش شيى معنوى او مادى او روحى ،، ما اخدتش شي يفرحنى العمر لانى شخص بيمل بسرعة من الروتين او التكرار ... اقدر اعترف انى مفرحتش بجد من قلبى وموصلتش للشخص اللى كنت عايزة يكون انا دة علشان معشتش طفولتى ولا شبابى يمكن ؟؟ بس فى ناس اسوأ منى عموما كان اختيارى ...
انا بخسر بس وعلقت حياتى كلها على حد او واحدة تساعدنى وتكون دافع ليا ولقيتها كتييييييير او ضحكت ع نفسى وكل مرة كنت بقنع نفسى وبعدها امشى عايز اقول حاجات كتير بس دماغى مش مترتبة ومش منظمة وخلاص زهفت مش هكمل ... انا بس عايز اقول ان فى ناس كتير نفسها تبقى زيى شكل وفعل ومضمون وكل حاجة ودول اغبى ناس شافونى وعرفونى ... وفى ناس بتكرة مجرد الفكرة انها تكون زيى ودى ناس نسبيا بتفهم ... بس ياترى الاتنين ضد بعض لية علشان انا كويس ولا علشان انا وحش ؟؟
لا علشان انا مليش هدف .! انا وهم مش مش قادرين يصدقوة .
باختصار متناقض وصعب حد يفهمنى !!!!


ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق