Translate

الأربعاء، 26 سبتمبر 2012

كتبتها من فترة وحابب انشرها تانى ،، دايما لما تلاقى حلمك مبيكونش راضى بيك ودايما لما تلاقى اللى انت عايزة بيكون هو مش عايزك .. صعبة لما تلاقى الفكرة والتفاصيل وترفضك .
دة الخيال والواقع فرق كبير اوى كنت مفكر نفسى وصلت بس طلعت زيك يافريدة .الخيال بــــراح والواقع شجن ضيق اوى ميكفيش كلمة من افكارك .َ!
 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هو اللى انا مش فاهمة انى ببقى هطق وزهقان وعايز اتكلم مع حد رغم الناس الكتيييييييييييييييييير اللى عرفتهم واللى اعرفهم ،، فى ناس معينة عارفة ان وجودها بيفرحنى وان وجودها بيريحنى وان وجودها بيطمنى ورغم دة مش بلاقيهم ..!!
احساس  عقيم وغبى لما تحس ان حياتك متوقفة ع  وجود شخص وتسئل نفسك لية بيعمل معايا كدة ؟؟
طيب طالما عارف انة ممكن يريحنى لية مش بيعمل دة ؟؟
صعبة اوى لما تحس ان روحك وحياتك ف ايد حد وهو عارف دة ومتجاهلك وانت عمال تروح يمين وشمال مش مرتاح كأنك تاية ...
بس لو فكرت هتلاقى بردة ان فى ناس كنت انت حياتها ويتمنوا منك تكون موجود علشان يفضلوا مبسوطين وانت كنت عارف وانسحبت ..
حتى لو انسحبت خوف عليهم ولو انسحبت علشان مش هيكون عندك ولاء ليهم فـــ انت بردة متهم ..!!
حاجة غبية اوى كلها تناقض تجيبها شمال تيجى يمين تجيبها يمين تيجى شمال بس حلها واحد بس ..
وهو  ان كان مفروض معرفش ناس كتيييييييييييييير ولا يعرفونى علشان لما احتاج حد واحد مفضلوش عن الكل وعلشان لما يمشى احس بطعم اللى هعرفهم .. انما تمشى ومحسش بطعم اللى عرفتهم ولا الموجودين ولا اللى هعرفهم حتى ،، مقتنع انهم مش زيك !!
الموضوع صعب شوية .. امسك موبايلك وقلب ف الارقام شوية بردة هتلاقى نفسك بتقرب وتفاضل لحد ما توصل لشخص واحد وتقول ياااااااة لو كان اللى فــ بالى مكان الشخص دة تقوم تزهق وتخلص الكلام وتقفل بسرعة بسرعة وتجرى تبص ع رسايل اللى فــ بالك تراجعها هتحس بشوية راحة ولما تفوق هتلاقى نفسك لوحدك ...

هناك 7 تعليقات :

  1. علشان كدة قررت فعلا انى مقربش لحد ولا اسيب حد يقربلى كفاية كدة مش لازم افضل محتاجة لحد يبقى معايا و الكلام الفارغ دة فيها اية لما الانسان يعيش لوحدة طالما هيبقى اريح لية :))
    اقلها نفضل عايشيين ولا جارحيين ولا مجروحيين
    "فريدة "

    ردحذف
  2. الحياة مش حرب يا اسمك اية ،، ممكن تختارى صح بس يكون الطرف التانى مش حابب وجودك وساعتها البعد اصون واكرم واضمن للقلب حتى لو هيتوجع ،، واضح انك بتحبى جديد .. مفيش شىء اسمة جرح ،، فى شيى اسمة مفيش نصيب نكمل وهى اصلا علاقة حرام يمكن بنتغاضى عن النقطة دى علشان النية سليمة بس طالما مشينا لسة فى امل مسيرنا هنقابل شخصية تخطفنا وتخلينا نقول اننا قبل كدة محبيناش ولا شفنا الحب لان متعة الحب مع الشخص دة واللى فات كان مجرد احساس .. كلنا بنحتاج دافع وحد ف حياتنا يسمعنا يساعدنا يوجهنا يدينا رأية يخفف عننا ونكون مسئولين منة تبادل روح تانية بتحس بينا وهتيجى .. الوحدة صعبة جدا جدا جدا للى جربها زيى بجد محدش قلبة وجعة وقرفة ومحدش اعصابة باظت واكتئب ومازل زيى من الوحدة اللى انا مختارها لحد ما الاقى الضخصية اللى بدور عليها وفى كتير ممكن العب واعيش الدور معاهم ،، كل حد دخل حياتى وشبع واخد وقتة وقالى امشى كنت بمشى من غير نص كلمة امسح ارقامهم واحاول انسى وكان عقابى لنفسى انى اخرس ومردش رغم انى ممكن اكسرهم واكسر خاطرهم بس كنت بمشى وانا ساكت ومسكور وعقابى انى مردش وانى معاتبش وانى مقولش انهم احقر مما يتخيلوا .. علشان اتعلم اختار وياااااااااااااما وقعت تانى ومتعلمتش واتحملت غلطات كتيييييير مش بتاعتى وكان عقابى لنفسى بردة ... هتلاقى متفقديش الامل .

    ردحذف
  3. الموضوع مش ديما لية علاقة بالحب عالاطلاق لكن مجرد تعامل الناس الطبيعى الواحد بيبقى متوقع حاجة و يلاقى شئ مختلف تماما... الناس دلوقتى بقت غريبة و الاخلاق بقت صفر و التمثيل مبقاش مجرد فالمسلسلات حياه عجيبة و الاعجب لما تلاحظ كل دة مرة واحدة كأنك كنت فغيبوبة مثلا بجد حياة غريبة غير مفهومة

    ردحذف
  4. طيب مادة موجود من زمان وبلطم وكرهت البلد بسبب اشباة البشر ممكن لله تقولى اسمك اية ؟؟

    ردحذف
  5. اسمى مروة و كلمتك قبل كدة و عارفة انك بتكرهنى عادى يعنى مش الشخص الوحيد اللى بيكرهنى :))و اظن انك فاكر قلتلى اية بس مكنتش تعرف ان اسمى مروة بس اظنك عرفت انا مين يعنى علشان كدة مش هظهر فطريقك تانى
    سورى على كل التعليقات اللى علقتها فالمدونة ممكن تمسحها

    ردحذف
  6. اسمك بيما بوم ،، او مارو حسام ... كنت متأكد انة انتى .. عموما انا مبكرهش حد ودة آخر شيى ممكن استخدمة ف حياتى انى اكرة حد والحقيقة انى مبعرفش اعملة صح .. ومبحبش حد يحس انة منبوذ وانة مش مرغوب فية اختلافنا كان ف شيى وانتهى ... انتى فعليا مش ف طريقى ومكنتيش ف طريقى ... ممكن تفضلى لو حابة وممكن تمشى لو حابة براحتك انا مش بكرهك ومش كارة وجودك ولا حاجة ويمكن كنت عارف انة انتى اللى بتعلقى .. فى ناس غيرك هنا موجودين وطلعوا عينى ف الواقع وسايبهم براحتهم ظلموا ووجعوا وجرحوا وبردة التطفل لازق فيهم وسايبهم ... متخافيش انا مبكرهش حد ولا بزعل من حد .. مش همسح شيى الا اذا طلبتى دة ... ومروك يسعدنى اكيد وميزعلنيش .

    ردحذف