Translate

الاثنين، 14 أكتوبر 2013

عن الصراع الداخلى واحاسيس متناقضة ...
عن احساسك انك كبرت لمجرد انك عديت العشرين وانك لازم تتحمل المسئولية وانك بقيت راجل خلاص ...
تصرفاتك لازم تبقى بحذر ،، فكر كويس ،، عيب تعمل ده وعيب تعمل ده لان المجتمع بيرفض ...
عن انك ممكن تحس انك بقيت عجوز لمجرد انك ترضى افكار ومبادىء قديمة فرضها المجتمع بمزاجه وخلاص رغم ان ملهاش اى علاقة بالدين ولا بالحياة بس هم ربطوها بالدين عافية !!
عن انك لما يبقى عندك خمسة وعشرين سنة تقول عمرى بدى يجرى وانا لسة معملتش حاجة متجوزتش ومحققتش اى شىء !!
عن انك يبقى نفسك تجرى وتتجنن وتخرج طاقتك وتبقى مطالب انك تبقى هادى عاقل متزن رزين علشان تدخل دماغ ناس مريضة اصلا !
مال اللعب والجرى والتنطيط بالشخصية وتفاهتها من عدمه ؟؟!
عن انك ممكن يكون عندك هواية ومخبيها لان ابوك لو عرفها هيقفشك بالمبادىء والعادات وعيب ومش لازم تعملها !!
عن انك نفسك تعمل حاجات كتير اوى ومرفوضة لمجرد انها مرفوضة وخلاص بدون مبررات ...
عن انك ممكن تبقى شاب بس بقيت عجوز فاجئة بسبب افكار كتير غلط ..
للاسف فى حاجات كتيييييييييير اوى جوايا متشابكة ومتناقضة مش عارف اتخلص منها ومش عارف ارضى طرف من الطرفين ..
هو انا متحرر او علمانى بالفطرة او ملحد بالاختيار ولا انا ملتزم وصاحب مبادىء وقيم ومؤمن بالفطرة ومسلم بالاختيار ؟؟!
فى حاجات كتير مش عارف اوصلها ولا اخد قرار نهائى فيها هو انا عايز ده ولا ده ؟؟!
هو انا اصلا عايز ايه ؟؟!

هناك تعليقان (2) :