Translate

الأحد، 4 نوفمبر 2012

كلنا ف حياتنا لازم نقدم تنازلات عن بعض الاشياء علشان الحياة تمشى ،، وفى ناس عنيدة مش بتتنازل وانا منهم مستحيل اتنازل عن فكرة او عن شيى انا عايزة ،، بس بديت اراجع نفسى انا لسة مبقتش شيى يُذكر علشان متنازلش ومش مستوى علمى او ثقافى او اجتماعى ومادى عالى اوى يعنى انا متوسط ... فكرت كتييير اوى غلط وكنت صعب اخد موقف او احدد هدف ... بس كلنا لينا نظرات مختلفة وكل واحد فينا لو شاف نفس الشيى اللى بنشوفة هيقول رأى مختلف عن اللى جنبة وجهات نظر واراء وكل واحد وقناعاتة وافكارة ومبادئة ...
انا مبقاش ليا حد اتكلم معاة خلاص كنت زمان طوب الارض يعرفنى ويحبنى ويحب يقعد معايا وكنت بلاقى ناس كتيير جدا تسلم عليا وانا معرفهاش ،، دلوقت المكان الوحيد اللى بقدر اتكلم فية هو هنا وبتكلم بصدق وبعرف اعبر لانى مش دايما بحكى لشخص قاعد معايا .
اللى يعرفونى هنا شخصيا قليلين حتى اخواتى واصحابى قليل اوى اللى يعرف المكان دة ومحدش بيراقبنى لانى مبحبش حد قريب منى يعرف عنى شيى ... الكلام داخل ف بعضة انا عارف بس مش مشكلة ...
اللى عندة حلم مش قادر يحققة ممكن يتنازل عنة ويقتنع باللى موجود انا بفكر كدة .. ورغم ان كان عندى حلم ورغبة شديدة ف انى احب فئة معينة كفكر ومستوى تعليمى ومعنديش اى سبب او مبرر اقولة اشمعنى دول !! وعرفت منهم كتيييييييير جدا وهم الدكاترة اكتر حد حبيتة كان منهم واكتر ناس زعلتهم كانوا منهم بردة اوقات بنبص لنفسنا بس واوقات اللى معانا او بنحبة بيكون عندة احساس عالى بذاتة لانة اعلى علميا ودى من السلبيات ف مجتمعنا اننا اتفرقنا مستويات اجتماعية ومادية  وعلمية وف الحقيقة وف الاصل اننا لو هنفرق يبقى نفرق المستويات اخلاقية ودينية ....
انا كنت مصمم اوى انى اتجوز منهم ومش اى فكر ولا شخصية حتى اهلى من صغرى وهم لدلوقت بيقولوا هنجوزك دكتورة ورغم ان دة متاح سواء حد اعرفه او هم يعرفوة فانا بفكر ف القصة دى علشان تعبانى يمكن ف نظر حد تانى ان لو دى مشكلتى فهى شيى تافة
او انا شخص تافة بس انا شايف ان فى تفاصيل صغيرة قادرة تبوظ احلام كبيرة انا مش تافة ولا اقصى احلامى وطموحى انى احب واتحب لا انا عايز دافع للنجاح عايز وقود عايز حد ناجح ومفعم بالحيوية يشجعنى نمشى خطوة بخطوة سوا ،،  انا بحبهم وخلاص .
بس بما انى حابب تكون حياتى مش روتينية ومش تقليدية ومقتنع ان اللى هحبها دى او مراتى هيكون ليها كل حقوقها زيى تمام الا بعض الحقوق الشرعية الصغيرة اللى تخلينى شوية اسبقها بخطوة طالما انا مقتنع بان حياتى مش هتبقى زى حد فانا كدة ماشى ف طريق غلط انا عايزها ليا عايزها كل حياتى عايزها دافع عايزها دايما الشيى اللى منور حياتى وكل حاجة ليا بعيد عن حاجات كتييير تانية انا عايزها ،، انا بحب النوعية دى وانا مش الشخصيات اللى بتغيير لدرجة غبية ياترى هستحمل اشوف مراتى بتشتغل مع رجالة رغم مستواها وايا كان المستوى اللى بتشتغل معاة وفية ؟؟ طيب هبقى مبسوط لما اشوفها مضغوطة ف شغلها وف بيتها ؟؟
لما يكون عندها ظروف وضغط بيت واولاد وشغل ومستقبلها انا هكون بظلمها ساعتها لو حملتها فوق طاقتها ....
لو حسيت منها بتقصير غصب عنها ف بيتها ولو انا فاهم انة غصب عنها ومقتنع ممكن مع الوقت احس بملل واحس انى ما اخدتش الحياة اللى انا عايزها وساعتها بردة هبقى بظلمها قبل ما اظلم نفسى المقياس دة على كل بنت ممكن احبها وهى عايزة تشتغل مش شرط دكتورة .. انا ميزتى الوحيدة اللى اعرفها فيا انى بتهد قصاد اللى بحبة ومبقدرش ازعلة ولو حصل بعدها بدقايق لازم اصالحة ..
ياترى مش هيجى يوم ازعلها ولو بكلمة وهى نفسها تسعدنى بس غصب عنها ؟؟

لو فكرت ف نفسى بس هبقى انانى ومش منصف انا بعدت عن ناس كتير لاسباب هم مش قادرين يفهموها ..

الوقت بيتسرق واتعلمنا زمان ان صاحب بالين كذاب هو مش حقيقة اوى بس هو اللى يشيل حملين اكيد تقيل علية ...
الزوج لية حقوق زى ماليها حقوق مش معقول هرجع من شغلى تعبان واضغط عليها انتى لية مش بتعملى دة او دة وهى شغالة زيى تمام ... نظرة البنت للراجل انة هو اللى بيتعب علشان يعيشها ف مستوى كويس وعلشان بيتعب بتعوضة بانها تكون ف بيتة مش مخلياة محتاج شيى ،، يبقى ظلم لو انا فهمت كدة ورضيتة لنفسي وانكرتة عليها لانها كمان هتكون بتتعب علشان مستقبلها وانا مش هقدر اقف ف طريقها واحرمها من شيى هى عيزاه ... المهم انى بديت اتنازل عن حاجات كتييير بالتدريج علشان ناس تانية وعلشانى رغم ان مبقاش شيى صعب بس انا كمان كنت هفرم نفسى ف الحياة علشان اظهر بمستوى كويس عمليا وعلميا علشان لما احب دكتورة يبقى فى توافق ومحدش يقارن بينى وبين حد حتى لو محدش هيقارن انا مش هقبل اكون اقل من حد .

الخلاصة ...

ربنا خلقنا وكتب لكل شخص فينا حياتة ومن كرمة وفضلة  علينا بيدى كل واحد اللى يناسبة تمام انا مش هبص لحد اعلى منى ف الوقت دة ع الاقل انا ممكن اعيش ف مستوى متوسط مع انسانة متعلمة وبنت ناس بردة واحاول اخلى حياتى افضل ... هى مش حرب بس هى تقدير قبل كل شيى انا مش عايز اظلم حد ولا اظلم نفسى .
شفت امثلة كتيييير جدا بتخلينى اعيد تانى افكارى وبهدوء من غير عصبيتى المعروفة وعنادى مع نفسى دايما ...
انا مقصدش اى حد بكلامى دة اعرفة او معرفوش انا بقول اللى جوايا واللى هيرضينى ويريحنى ،، فى ناس حياتها دايما مشغولة دول ربنا خلقهم لبعض وفى ناس كان فى بينهم فروق ناس سابقة بدرجتين عن اللى معاهم ودة شيى عادى مفيش فرق بينهم بس انا شايف انة مينفعش اما اكون انا وهى تكملنى و مرضاش انها تكون هى وانا اكملها مهما كان ،، جزء من الحب انها تحس انى مسئول منها وعنها وتطلب وانا انفذ واعملها اللى تحبة دة جزء كبييييييييييييير من العلاقة انا مش عايز اتخلى عنة ...
مش عايز شيى كبير عليا مقدرش المة ولا احتوية ومش عايز شيى دماغة مشغولة ف اتجاهات كتيير يمكن انا بفكر غلط وكلامى دة كلة غلط ومش منطقى ولا عقلانى ،، بس انا مضطر افكر كدة لانى مش مرتاح ومش عايز اتحمل فوق طاقتى كفاية ...
عايز افوق وابتدى اكبر ... كان حلمى الاول انى الاقيها وتكون كل حاجة ليا وهى كانت الشيى الوحيد اللى مانعنى عن فكرة السفر او انى اسيب البلد اللى مش طايقها دى ،، دلوقت انا بديت اتنازل وبدت فكرة السفر اقرب ليا من حاجات كتييير هى مش متاحة ومش سهلة  بس هسعى ليها وهتكون هدفى انى امشى من هنا ...
انا مش عارف بكتب الكلام دة لية بس انا نفسى اقولة ... انا عرفت ناس كتييييير جدا ف حياتى انا مستاهلش اكون ف حياتهم وهم افضل منى وغلط كتييييييير اوى بردة ... ربنا يوفقهم ويصلح حالهم .
كنت شايف انى لازم اتعب اوى علشان اوصل للى عايزها علشان لما اخدها افضل طول عمرى فاكر انى تعبت وانها مش سهلة واقدر احافظ عليها واشوفها دايما الشيى اللى تعبت علشانة وعلشانة ممينفعش اظلمة او احرمة من شيىء .
انا هسكت لانى مش هبطل رغى .
بس عايز اقول ان فى ناس كتييير اوى عاشت وما اخدتش اللى هى عيزاة ورضيت بالواقع اللى هو مؤلم بالنسبة ليهم ..
فى ناس مكملتش احلامها وعاشت بهدوء ورضى مصطنع ودماغها بتفكر ان خلاص بقى ف الاخرة ربنا يعوضنا خير !!
كل شخص فينا كان نفسة ف شى ومكملش ،، كان فى ناس متجوزة هتموت عليا وهموت عليها بس الواقع اننا بعيد وان دى اقدار ونصيب خلاص خلصت فالكلام واللوم مش هيكون لية لزوم لازم نمشى ونكمل واحنا سايبين شي ورانا نفنسا فية ...
لازم نتنازل عن حاجات كتيييييير اوى ف حياتنا ف كل الاتجاهات والمجالات  بس مش غصب لا عن قناعة روض نفسك قبل ماحياتك تتقلب جحيم فى ناس احلامها ممكن تقتلها لازم ارضى واتنازل قبل ما الواقع والدنيا تغصبنى واتنازل غصب عنى ساعتها انا مش هرضى وهبقى عايش حياة مش اللى اتمنيتها وهغرق بردة ف وجع انا مش ادة فقلت الحق نفسك ياد يا دودو قبل ما اعاند الدنيا كلها وادخل قصة محسومة قبل بدايتها .!
هعيش زيى زى اى حد احلامى وحياتى بسيطة فيها شيى مُشرق اسمة حب مهما كانت ظروفى والحب دة مش لشخص واحد لا لكتير .

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق