Translate

الثلاثاء، 14 أغسطس 2012

انا مش بسمع تلفزيون ودى عادتى لانى عارف ان ممكن تيجى مرة واتشل من التلفزيون العربى والمصرى بصفة خاصة .. انا بحب سيدنا عمر جدا وقلت احاول اسمع مسلسل عمر بس الشغل مش هيخلينى اتابع ...ولقيت الاعادة 2 بليل وقت مابرجع قلت اشطة تمام ... المهم بديت اتابع ... هو بغض النظر عن تجسيد الصحابة بس هو تحفة
اينعم ببقى عارف ان عمر والصحابة اجمل من الشكل دة بكتير شكل ومضمون بس رأيى ان طالما التلفزيون بقى هو منبع ثقافتنا اية المانع نعمل مسلسلات زى دى ؟
بدل ما اسمع ناجى عطاالله وخطوط حمرا والتفاهه والسخافة والاسفاف اسمع واشوف شيى محترم اعرف الصحابة وان لولا الرجال بعد رسولنا صلى الله علية كان زمان مفيش اسلام .. لما اعرف مواقع الحروب واسماء صحابة وافعال واكتسب معلومة حقيقة ومفيدة ع الاقل دة احسن ولا اسمع الخواجة عبد القادر ؟؟
نقعد نحرم ونسيب الاسفاف يسيطر ولا طالما الميديا هى الثقافة نشتغل عليها ؟؟
امبارح ابن خالى التافة لقيتة بيسمع خطوط حمرا دة وشفت مشهد لواحدة تقريبا لسة متجوزة وهو يقولها يلا وهى تقول بكرة !!!!
هو انا مش متشدد ولا حتى ملتزم انا يدوب بصلى فروضى بس عندى عقل افرق واميز واستوعب ... يلا اية يا سافلة يا منحطة منك لية للمخرج للمؤلف مش فى اطفال وبنات قاعدة وسط اخواتها بتسمع ؟
اية رد الفعل وماخفى كان اعظم ويطلع الكبار يحرموا ويجادلوا وينتقدوا لحد ما مبقاش لينا هوية وثقافتنا بقت ثقافة غبية مسخ كدة لاوربا وهم يعملوا اللى يعملوة لان دى ثقافتهم ومعندهمش دين ولا اية ،، طب اظن ان عندنا دين يحكم لا مفيش زمن الانفتاخ والقرف والعتة الفكرة والانحطاط الاخلاقى حاجة تقرف ...
انا مش عارف احنا عايزين اية من نفسنا بنقلد كل حاجة بعبط ...
لبس مستفز ومزز مستفزة ف جمالها ... ومناظر تقرف بجد انا مش بحترم اشوف انسانة عريانة او شبة عريانة حتى ف الشارع ولا بتشد وابحلق وارشق عينى بالعكس بحس بحالة من الاشمئزاز ... وطبعا انا مش ملاك بس ليا مواصفات ابص عليها ^ــ^ ومش بصة مش ولابد .... عندى كلام كتير للبقر بس مش هقولة لانة مش هيوصل ...
المهم دلوقت بعد ماكنت هسمى عمر وحمزة بس ودة من زمااااااااان وانا طفل وقلت هسمى دول لما اتجوز ...
دلوقت بقوا عمر وحمزة وخالد .... بقيت بحب سيدنا خالد سيف الله جدا ورغم انى بحب القراءة بس مقربتش من الناس دى وفى خطة جية ليهم الله بحبكم جدا ... رغم ان شكلى فرفور وطرى بس والله كان نفسى اقدم شيى ... بحبكم جدا ياصحابة رسول الله ..
اللهم احشرنى مع النبيين والصديقين والشهداء .... اللى ردنى اليك ردا جميلا ...
سبحان الله بيكون اوقات سبب ف انى لما اشوف افعالهم اقعد مظبوط واتكسف من نفسى واتنازل عن افكار وافعال كنت ناويها لما بشوف اخلاقهم وهى كانت ارقى ومهما يمثلوا مش هيوصلوا للشخصية مكتملة .... ولا اسمع واحد بيقول لمزة يلا بقى ؟؟
مقارنة وسؤال اى مشاعر بيستفزوها جوايا ... اخلاقية ولا ايحاء جنسى ؟
اصحاب العقول ف نعمة والاغلبية مغيبة وبتقلد وخلاص لما بقينا بقر ملناش هوية ولا شخصية وطعمنا ماسخ ومايع ومقرف وملناش طعم .... يارب يارب انت عالم ...
نفسى ف مكان بعيييييييد عن القرف دة اعيش لوحدى مش ناقص استفزاز وقرف ومليش دعوة بالتقدم والصرع والتفاهه ...
انا وان كان مليش رأى وان كنت معنديش الدين او العلم الكافى للكلام

بس رأيى الشخصى اللى اتحملة مع نفسى ولو غلط ربنا يسامحنى علية انى مؤيد وبشدة للنوعية دى للمسلسلات حتى مشفتش زوجات الصحابة ومفيش حد بشعرة حتى ولا مشاهد ف البيت زى هارون الرشيد لما شوهوا صورتة كدة وهو برىء من كل صفة حطوها فية ف مسلسل مصرى بقرى منحط .... ربنا يتوب علينا .

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق