Translate

الثلاثاء، 18 أغسطس 2015

بمناسبة ان فاضل تدوينة ويبقى 1400 منشور  ف المدونة دى .!
فذكر ..
علشان بس لو حد عدى من هنا يوم ما ميقعدش يتفلسف على نفسه ،، اولا ده مكان بكتب فيه حاجات ضايقتنى ،، انفعالاتى ،، افكارى ،، مشاكلى واحوالي زى ما اى حد ممكن يكون بيكتب يومياته ،، يعنى مش فاهم انى كاتب او شاعر ..
اللي بكتبه ده ملوش اى علاقة بالادب عموما ولا حتى حصل خاطرة ..
علشان بس الناس اللى بتكتب هبل وفاهمة انهم كُتاب وشعراء كتروا اليومين دول ..
غالبا محدش يعرفني شخصيا يعرف ان عندى مدونة حتى اخواتى عارفين انى بكتب بس ميعرفوهاش ولا دخلوها ،، اللى بيدخل هنا وفعلا يعرفنى 3 ،، 4  بالكتير ... انا مخبيها ومش عايز اقول لحد ولا عايز حد يشوفها يمكن فيها حاجات كتير مش هيفهمها الا اللى يعرفنى شخصيا وساعتها تتحسب عليا او ليا ...
عموما انا بشوف حاجات كنت كاتبها من مدة واضحك واقول لنفسي قلب امك ياخويا ^^ وكنت عامل كده ليه فى نفسك ؟!
فعادى يعنى ^^
غالبا انا لو مت فى ناس هتفتش فى مكتبى وكشاكيلى هيلاقوا فيها مدونتى دى بحساب الفيس بكل حاجة ليها علاقة بيا ع العالم ده يبقوا يدخلوا يشوفوها وساعتها يدعولى او يسامحونى او يفهموا حاجة .. او يعرفوا مصايبى ويبنولى مسجد مثلا ^^
او حد يعملى صدقة جارية انشالة حتى يخلف عيل ويسميه صدقة ويجريه فى الشوارع ...
مطلوب من حضرتك ايه ايها الزائر اللطيف الجميل ؟
انك متحكمش عليا انا فاهم انى بهجص هنا لا انا فاهم انى كاتب فشيخ ولا اصلا بعتبر نفسي عندى موهبة الكتابة ولا مقتنع بنفسي .
دى بس حاجة كده مش مفهومة انى هموت وهى هتفضل بكلامها ده لوقت لا اعلم متى سينتهى .. !
فياولاد الحلال هذا وقد ابلغت ما لدى .

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق