Translate

الخميس، 14 نوفمبر 2013

وبعد ما قابلته واديته رقمى تانى يوم رن عليا بصيت لرقمه وقلت لا .. لالالالالا متشتغلنيش انا مش بتاع قعدات .
 ليه اديتك رقمى وليه اجبر نفسى على كده علشان الشكليات والذوقيات والعشرة والمحبة والاخوة والصداقة والجيرة والقرف ده كله زى ما لازم احضر فرح وزى ما لازم اجرى فى حزن وزى مالازم اجامل ناس معرفهاش غصب عنى واقعد مع ناس مبحبهاش غصب عنى علشان بس اكون بعمل شىء اتربيت عليه وهو "المجاملة" لازم اضحك فى وشوش ناس صفرا ! وانا مبعرفش اخبى حبى لحد وبرده مبعرفش اخبى كرهى لعادة وانزعاجى من وجود شخص مبحبش ابقى معاه !
لييييييييه ياولاد الجزم بتفرضوا علينا حاجات كتير ؟!
 # طب رن والمصحف مانا رادد .

هناك 13 تعليقًا :

  1. هى مش الفكرة كلها مجاملات ـ انك تحضر فرح او تجرى فى حزن انت بتشارك واحد فى فرحه او بتقف جنبه فى حزنه فده معنى اسمى من انه مجاملة ولو كانت حاجات ملهاش معنى غير المجاملة بس وملهاش اى فايدة مكنش الرسول امر بيها

    ردحذف
  2. فى ناس عمرى ماشفتها وبلاقينى ملزم بأنى اقف معاهم فى فرح او حزن ... طبيعى مش هيهمنى فرحه او حزنه لانى معرفوش ! والعكس فبلاش بقى نستخبى ورا المجاملات ... دلوقت الناس بتموت وتعمل عزا وتستنى مين جه ومين مجاش !! القصة كلها بقت مجاملات .

    ردحذف
  3. ما هو انت طيب طالما متعرفوش وبتقف معاه ده معناها احسن ومش اسمها مجاملة خالص لانك لو هتجامل هتجامل حد تعرفه لكن لو واحد متعرفوش وبتقف معاه تبقى احساس عالى منك يعنى و لله

    ردحذف
    الردود
    1. اظن انى عارفك ياريت متقعديش تبررى علشان انا لما كتبت كده كان فى بالى شخص ومواقف كتير انا عارفها ... ياستى انا بكره اتغصب على حاجة ومبعرفش اسكت

      حذف
    2. اه وانا كده مش بكسفك ع فكرة ياريت متتكسفش لانى مش بكسفك

      حذف
  4. انا اسفه جدااااا

    ردحذف
    الردود
    1. اوووووووووووووف كنت عارف انك هتزعلى مقصدتش على فكرة خالص اكسفك .. مجاش فى بالى اصلا وانتى عارفة انى مستحيل اكسفك انتى بالذات بس هو موقف مينفعش احكيه هنا علشان كده قلت متقعديش تبررى ،، انا بحضر الافراح علشان احس بفرحة الناس ،، وبحضر الحزن علشان اواسى صاحبه وعلشان فى امر باتباع الجنائز .. عارف كل ده بس انا قصدت حاجة تانية خالص واشخاص معينين .
      متزعليش بقى

      حذف
  5. فعلا المجاملات دى حاجه سخيفه جداا .... أحسن حاجه ان الواحد يبقى على طبيعته يكلم اللى عايز يكلمهم وميكلمش اللى مش عايز يكلمهم وميغصبش على نفسه يعمل حاجه مش عايز يعملها .
    سهام

    ردحذف
  6. مصر حيث المعقل الرئيسى للمجاملات -_-

    ردحذف
  7. مادام عارف ان اسلوبك هيتفهم كده كسفتها ليه ورديت بالاسلوب ده .. دى نصيحة بتتنصح ايه التبرير ف كده مش فاهمة

    ردحذف
    الردود
    1. وانتى مالك ؟؟! انا ارد زى ما احب واظن اسلوبى مكنش شديد انا اعتذرت لان الشخص اللى اقصده حساس مش اكتر انما كلامى عادى جدا

      حذف
  8. لا معتذرتش و دى كلمة حق بتتقال و خلاص و لو كان عادى مكنتش اخدت بالى من الموقف

    ردحذف
    الردود
    1. مفيش موقف اصلا ع فكرة ومفيش كلمة حق انا موصفتش حد بشىء ولا قلت رأى علشان تقول كلمة حق .. متكبريش الموضوع

      حذف