Translate

السبت، 2 يونيو 2012

حــمـــرا يا بلدى

لما من يومين كتبت انى بكرة مصر جة حد وقالى .. انت بجد بتكرة مصر ؟؟ وكان زعلان جدا وبيعاتبى قلتلة لا طبعا انا بعشق ترابها ومستعد اموت الف مرة علشان خاطرها لو مسها شر ...
اكيد هيعدى من هنا تانى .. احب اقولك ان النهاردة انا اتاكدت من كرهى ليها بجد بكرهها كرة العمى ... شعبها غبى وساذج وسخيف وهمجى انا كرهتها بجد بحس بتنافر حاسس انى عايش ف غربة هنا كانها مش بلدى ... وعند ف نفسى وعند فيهم هنتخب شفيق الصفيق لية اطالب بحق واحد غبى ؟؟
اذا كنت انا عايش ف مستوى اجتماعى كويس وماديا اهو ماشى الحال الحمد لله وعندى معارف تزقنى ف اى شغلانة حلوة واى مشكلة مع ظابط تعدى ولو فكرت اشرب حشيش واتمسكت هاخدها ويعتذرلى وامشى بردة .. لما انا حياتى هتبقى كدة ف دولة كلها واسطة ومحسوبية يبقى اطالب بحق غبى لية ؟؟؟
عودة الندلة ..
كمان كام سنة جمال يعمل حزب ويترشح للرئاسة الفترة الجية وهيكسب ماهو اخد براءة !!!
احنا شعب نستاهل اكتر من كدة وبلد ضالة بنت ....... بكرهها والله بجد بكرهها .. يعنى من اسبوع جالى واحد يدينى عملة شبة الجنية قالى هاتها نصين .. تنحت وقلت يمكن بيهزر وقلت ادور ودعيت ربنا الاقى ف جيبى نصين ولقيت اديتهم لية ،، قلت يمكن بيهزر اخدهم وبصلى بصة انى غبى ومشى ..!!!
ضحكت وقلت لما احنا شعب عايش بالفهلوة وكلة بيضحك ع كلة عايزين نشيل نظام سيىء ويجى نظام عادل ؟؟
بس مش عادل صاحبى ...
هيجى منين التغير طالما احنا بقر ؟؟ هيجى منين لو مغيرناش سلوكنا وافكارنا وافعالنا هيجى منين ؟؟؟
طب طظ ف الثورة وطظ ف الشهداء علشان ضحوا لبلد مقدمتش اى شيى ليهم لا منها ولا من شعبها الف طظ فيكى يا بلدى
مشفتش اى شيى فيكى كويس احبك لية  ؟؟ اديكى سنة من عمرى خدمة ف جيشك لية ؟؟
مجلس عسكرى خاين ،، وقضاة خاينين وكل واحد ف منصب ادراى او قضائى خاين حتى كبار البلد والناس اللى قلنا عليها عاقلة كلة بص لنفسة وبقى قائد واتصرفوا بشكل سخيف ومخزى !!
اية الغباء دة .. هو احنا فعلا شعب الفول والطعمية زى ما الخليج بيقولوا علينا ؟؟
الفرق بينا وبينهم انهم بقر مرتاحين ماديا وكلهم ف طريق واحد واحنا بقر بردة بس مش مرتاحين ماديا فمش ساكتين وصوتنا ف الف مكان ومكان ..!!!
عايزين اية تانى فاضل اية ؟؟ الهى تخرب من سينا لحلايب وشلاتين متستاهلش نقطة دم واحدة افديها بيها .. انا بتبرأ منها وياريتها تتبرأ منى واللى يشتم يشتم .. انا طهقت بقى .
اول دفعة جواسيس اسرائيل هتطلبها هروح اقدم اظن انة احسن بلد كلها خاينة واللى بيعرف يكذب ويضحك ع حد بيضحك علية واللى ينصحك وتمشى ورا تلاقيك لابس ف حيط  !!
شعب التامول والترامادول والحشيش والمزة والمسلسل التركى والتقليد الاعمى لكل تافة ملخص صغنن لينا حتى اللى بيفهم بيعانى وبتبقى اتجاهاتة غبية يا اما بيقولوا علية غتت ورخم اما بيقلبوا وشهم ف وشة عايزين هئى ومئى وطبل وشخاليل انا قربت اطق بجد عايشين ف مستنقع شكلنا حبينا الحياة جواة .. الثورة دى حررت اخواتنا البلطجية وقطاع الطرق والنصابين والحشاشين والسماسرة وغيرة من اخواتنا اللى بيفنوا نفسهم ف العمل .. والوطنين عندهم انكار للذات رهيب كان واضح اوى حبهم للبلد...
وبنقول البلد وحشة لية ما الناس طاحنة نفسها اهى وزى الفل العيب مش فينا ع فكرة العيب ف الارض اللى شيلانا دى الحجة الجية .
اوعدك يا مصر لو رحت ف داهية برة مش هرجعك الا ف نعش او حتى هندفن بعيد عن ارضك اللى بقت للحرامية والفشلة ولاعيبة الكورة ..
انا اسف اوى انى مصرى .. بجد آســـــف جدا انى مصرى .

هناك 6 تعليقات :

  1. والله انا كرهتهاا زييك كده ابقى خدنى معاك بس يمكن انا اكتر شويه واسفه فى يوم قولت لحد اوعى تسافر دى بلدك ودى ارضك دى مش ارضنا ولا بلدناا

    ردحذف
    الردود
    1. مش هاخد حد معرفوش معايا ... :)
      هروح لوحدى .

      حذف
  2. لا انت هتاخد نص الشعب معاك سواء تعرفه او لا بيكفى ان كتير اتفقوا على كرهها !!!
    صــــــــــــــــــــــح ولالا؟؟
    وسلام يا اخ نور ياكرهى مصر

    ردحذف
    الردود
    1. سلام يا اخت اللى معرفكيش !! ومش هاخد حد بردة ... وانا مليش دعوة بحد اللى يكرة يكرة .

      حذف
  3. اه يا وطن غاوي عفن .. جبان ورافض للتجديد .. كان جميع ما فيك حسن .. دلوقتي فيك كلاب وعبيد .. ده الحر يعشق حب الوطن .. والعبد يعشق بوس الايد !!

    عبد الرحمن الابنودي .
    تحياتى اخ نور

    ردحذف
    الردود
    1. هو فى اية ؟؟
      تحياتى اخت مجهولة .. !!

      حذف