Translate

الاثنين، 29 أبريل 2019

كان صباحاً جميلاً حين مررت بهذا العجوز على حماره مبتسماً لي قائلا صباح الخير يابني يسر الله أمرك ، كلمات بسيطة ساهمت في تعديل مزاجي السئ متسائلاً لماذا لا يكون الجميع بهذه البساطة وهذا الجمال !
منذ مدة وانا اعتاد أن ألقى السلام على جاراتي في الصباح حين أمر عليهم هم آخر ما تبقى من رائحة القدامى ، فترد سيدات الأبواب السلام ليس بالسلام بل
سلام عليكم = صباح النور بلغة جدتي .. ثم اعتدت هذا على جميع جاراتي حين أمر القى السلام ثم اغمض عيني كـ أبله صغير وأنتظر صباح الخير أو مساء الخير فأعود طفلاً صغيراً في حِجر جدتي في حارتنا المظلمة واسمع نبرات صوت نُقشت داخلي ، لم يبقى إلا أن أقول العواف فترد أحداهن الله يعافيك ...  كانت بسيطة الحياة وجميلة..
أبدو لجاراتي صغير إبن بيت مغلق ومدلل بين الجيران يحبوننا كوننا نحبهم ولا نختلط بهم فقط على هذا الحال يحبوننا بشدة!
ربما تحية صغيرة كتلك تعيد احياء الكثير داخلي ، ثم بعد قليل يأتيني اتصال من سائق يعمل معي فيلقي تحيته صباح الفل يارئيس أو صباح الورد يا قائد بلغة تُشعرني أنني قائد عصابة أو مافيا هاربين في حواري إيطاليا!
فتضطرب روحي قائلة تبآ للجميع وللتكنولوجيا وللحداثة. 

هناك 8 تعليقات :

  1. الحياه مش بتقف ع الناس بس ساعات الناس بتكمل جوانا لوقت طويل ونفضل فاكرينهم ومش متخيلين ان ممكن الدنيا متجمعناش بيهم تاني ابدا

    ردحذف
    الردود
    1. الاحساس ده وحش حتى مع الناس اللي بنعرفهم فترة ، هو ممكن يكون بينا ايام ومواقف وفاجئة حد يمشي ومايعرفش عني حاجة والعكس!
      ده جزء من طبيعة الحياة القاسية وأننا حتى في مكان ما في الآخرة ما نشوفهمش برده!!

      حذف
  2. للأسف ممكن جدا ويمكن كمان غصب عننا ده بيحصل زيه زي قسوة ان حد بتحبه يموت وفجاه مش هتشوفه تاني ويفضل حنينك ليه عايش جواك للأبد ، بس يارب نخبط في بعض بصدفه ويكون الظرف يسمح بده وميبقاش فيه نهايه قاسيه كده.

    ردحذف
    الردود
    1. الحياة قواعدها بسيطة لكنها قاسية ومريبة يمكن في مكان ما هنقابل اللي كنا نعرفهم وبنحبهم ونكون سوا حتى لو ضيوف ، أما الصدف فمالهاش وجود.
      بس مين اللي يخبط في مين؟!

      حذف
  3. الردود
    1. ياه للدرجة دي!
      عموما حتى لو تعرفني شخصيا مش هتشوفني حتى صدفة لأسباب كتير واقعية.

      حذف
  4. ما هو ده مربط الفرس واللي مزعلنه

    ردحذف
    الردود
    1. وليه تزعل أو تزعلي تعالي بكرة اشوفك واعتبرها أو اعتبريها صدفة وإلا مش هتحصل فعلا

      حذف