Translate

الجمعة، 23 أكتوبر 2015

من مدة صغننة كده حد لطيف كده وجميل انا بحترمه زعل جدا واتضايق انى وانا بكلمه عملتله بلوك علشان هو طلب كده !
بدون اى مقدمات كان معايا امبارح مثلا كويس ودلوقت جى يقولى متكلمنيش فل لحد كده .
نفس الشخص تانى يوم كان مفروض هكلمه اتصلت ويتنج يعنى شايف رقمى !
طب رد عليا ؟
لا
قبلها كنت بتصل كتير على غير عادتى رد عليا ؟
لا
طيب قبلها قعدت اسابيع اتصل رد عليا ؟
لا
طيب لما هو جه يكلمنى رديت عليه على طول ؟
اه
اتأخرت عنه ؟
لا
مكنتش زعلان فعلا ؟
صحيح
مكانش فارق معايا اى حاجة ضايقتنى منه عملها ؟
حصل
طيب نفس الشخص مردش عليا وكان عنده رسالة منى قفل الاكونت او رزعنى بلوك !
انا مش زعلان عادى بس كان لازم اقول الكلام ده حاسس انى منزعج ولازم احكى ..
عموما ..
بغض النظر عن ظروفى وبغض النظر عن الفترة الكئيبة والصعبة جدا عليا اللى بمر بيها حاليا عادى مش زعلان ..
مش لازم اقول فيا ايه ،، مش لازم احكى واشكى دايما .. انا شخص عنيد جدا على عكس كل كلمة بكتبها هنا عن سوء حظى او معاندة حاجات كتير ليا انا اخر حد ممكن يعلن انهزامه من تجربة او مشوار واخر واحد يستسلم فى سكة هو اختارها ،، مش هتكسف اقول انى خسرت ولا انهزمت .
بس ياريت نريح بعض نقول اللى فى قلوبنا ونمشى ،، انا غبت عن ناس فى عز احتياجها ليا ولما رجعت لقيت العتاب نازل عليا من حقهم لانى مكنتش جنبهم فى عز قرفهم فمش من حقى اكون جنبهم فى فرحهم .
مش لازم كل الناس تقول اللى فى حياتها علشان نعذر بعض الحياة مش حرب ولا ندية ولا غرور ولا عنجهية ..
الحياة مشاركة مفيش حاجة بتيجى قفش ولا بالعافية معلش يا جماعة حاولوا بس تشوفوا بعنيكم الاتنين مفيش حد صخر او جماد ممكن تلاقى حد بيخبى وجعه ومشاكله وحزنه وظروفه وكل شىء مضايقه ومعاك كويس متاخدش على انه دايما كده ،، فتش وراه شوف مشاكله واعذره واختار ياتفضل جنبه بشكل محترم وراقى ياتمشى بأدب .
لو بلوك كان اهانة ،، فعدم الرد وعدم احترام الشخص والميعاد اهانات .
ناس بتعديها وناس لا .
انا بعتبر الصدفة = ندم
لان الصدفة ممكن تعرفنا اننا اسأنا الظن فى شخص بشكل مبالغ فيه ،، ممكن لما نعرفه ندرك اننا خسرناه وانه مش بالسوء ده ..
الصدفة بتعرفنا فى الواقع اذا كنا اتسرعنا فى الحكم على الشخص الفلانى ده ولا لا ،، بتعرفنا حقيقى اذا كنا خسرناه بشكل ما ولا لا ..
متخلوش الصدف تأذى حد فيكم انا مبحبش الصدف بس ع الاقل بسيب مسافة تخلينى لو صدافت شخص ما ولقيته جميل عكس ظنى بسيب مسافة تخلى علاقتى بيه لطيفة .
انا حتى مش عارف اوصل اللى عايز اقوله او بيدور جوايا .
ايا كان يشهد ربنا على قلبى انا مش زعلان من حد ولا شايل من حد ولا فى قلبى ذرة حقد ولا كره ولا غل لاى شخص فى حياتى من فضل ربنا عليا ،، انا حتى لو حد غريب اساء ليا بقول هتلف الايام واثبتله انى مستاهلش حتى لو شخص قابلنى صدفة فى سفر .
فُل يعنى الموضوع محتاج شوية صبر وحبة عقل صغننين ..
مرة اخيرة انا هزعلك لو فيا حاجة بتوجعنى وانت بتقطم فيا هتعصب عليك .
هزعلك لو انت غبى .
هزعلك لو انا عايز افرحك وانت مش عايز تفرح .
هزعلك لو فاهم انك مُلم بكل شىء بيدور حواليك ومادونك مبيفهموش شىء .
ممكن ازعلك فى كل الاحوال بس صدقنى هصالحك فى اقرب فرصة ووقت بطريقتى ومش هتضايق لو مشيت بعدها .
ع الاقل اعملوا اللى عليكم حاولوا متزعلوش حد .
انا رغاى اوى فهسكت .


هناك تعليقان (2) :