Translate

الأحد، 18 أغسطس 2013

فى حاجات مينفعش فيها العند مهما كنت عنيد ،، مهما كنت بتصمم على الشىء وتحاول توصله ففى حاجات مهما عاندت مش هتوصل ،، فى شيىء اسمه القدر فى شىء اسمه النصيب مرتبط بشوية حاجات اجتماعية ومقاييس تانية دينية او مادية انت ملكش دخل فيها ..
ممكن يبقى فى ايدك شىء وتديه لغيرك رغم انك عايزه ... زى حلم انت نفسك فيه وتلاقيه ماشى قدامك ومتقدرش تطوله ولا تقوله انا بدور عليك ... ممكن تعيش طول عمرك تدور عليه وفاجئة تلاقى حلمك بين ايد غيرك ،، فى حضن غيرك ومع غيرك  دمك ساعتها بيتحول لخيبة ووجع بيجرى فى عروقك ... الحياة ليست عادلة دى حقيقة ممكن اللى اخد حلمك  وفاز بيه ميكونش اصلا كان فى باله بس هو جاله وخلاص ،، هو مكنش عايزه بس اخده بشكل روتينى وتقليدى ... فى النهاية هو فاز وانت صاحب الحلم خسرت !
لو الحلم ده انسانة بتحاول توصلها ؟
ابقى انا عايش هنا بحلم وبعافر وطاحن نفسى وهى هناك عايشة مستسلمة للقدر وللنصيب وللحياة ويمكن ده سر سعادتها برده !
ممكن تكون هى وطنى هى حياتى هى الهوا اللى بتنفسه ويجى غيرى بسهولة ياخد وطنى بدون مقاومة منى لانى مجبر اسكت بمقايس دينية ومادية واجتماعية هو انا كنت مين يعنى ؟؟!
بس قبل ما افكر كده ليه بنكر انى ممكن اكون شخص مش كويس شخص ميستاهلش انه يوصل لحلمه ؟؟!
ليه بشوف القدر انانى والحياة انانية ومبشوفش نفسى انا استاهل ولا لا ؟؟؟
بس انا انسان مش حيوان ولا شيطان مهما كنت بغلط ،، جوايا الخير وجوايا الشر انا بس بميل لطرف منهم اوقات كتير ..
عموما فى شىء بيقولوا اسمه النصيب هو اللى بيحكم فى الاخر ورغم ان النصيب مرتبط بمقاييس الا انى هحاول اقتنع !
رغم ان محدش فى الكون كله هيجبرنى اعيش مع حد انا مش عايزه الا انى هصدق ،، رغم انى مستعد اخسر الدنيا كلها علشان اعيش مع حد بحلم بيه هخرس وهصدق ان النصيب هو اللى بيتحكم مش احنا .
بعد ما احس بالفشل بيجرى فى عروقى مع دمى وبعد ما افقد وطنى وسكنى وملاذى هيبقى فرض عليا ادور على ارض تانية امشى اعيش بعيد عن بلد ضالة كلها ماشية بإرادة عاجزة ... السفر والحياة كغريب هيكون الاختيار الاسهل بعد الفشل .
همشى بعيد عن بلد انا مليش يد فى اى شيى فيها لانى مش بالشكل المطلوب او بالمستوى المطلوب او بالشغل المطلوب او بالتدين المطلوب او بالتعليم المطلوب  بلد بقت راجعة عكس لحد ما هتصد فى قاع الامم  .
فى النهاية لو عندك حلم فى مكسب وفى خسارة فى تعب منك وفى غيرك هيجى ياخد ع الجاهز وده شىء مؤلم .. ابكى لما تفكر بعمق وتتخيل ان حلمك فى حضن غيرك رغم انه مكنش فى باله .!


هناك 8 تعليقات :

  1. والله يا نور القدر مش مرتبط باى نقاييس دينية ولا اجتماعيه ولا اى حاجة والله ،، لو هو مكتوب هينفذ رغم اى حاجة ولو كل اعتراضات الدنيا كانت ادامه ،،ولو مش مقدر مش هينفذ ولو كان فيه توافق فى كل حاجة ،،

    ردحذف
  2. الدعاء يغير القدر ،،

    ردحذف
  3. كما تدين تُدان أكيد زى ماحد عمل فيك كده و كان بالنسبالك حلم أنت عملت كده ف حد .. نظرة أعمق يا صديق !! نصيب

    ردحذف
  4. انا موعدتش حد بيحبنى بشى وخلفت اللى وعدته هكون راجل واد وعدى ... عمرها ماكانت كما تدين تدان فى دى بالذات .

    ردحذف
  5. كلامى ده واخداه من حد كده :) خليك مقتنع بكلامك :) أنت موعدتش فعلاً بس مسيرك هتعرف أنت عملت إيه لو فكرت كويس و كمان محدش وعدك بحاجة .. عموماً أنا مش فاضية للمهاترات دى .. بس حبيت أفكرك .. ربنا يسهلك

    ردحذف
  6. انتى هتعيشى وتموتى مستفزة بطبعك ،، ممكن تنطقى الحجر باستفزازك ...
    ولما هى مهاترات متفتحيهاش تانى ياللى مش فاضية ... واحب اطمنك انى لو عشت هوصل لكل اللى انا عايزه . ويسهلك .

    ردحذف
  7. شكراً يا محترم .. أصلها عادتك و لا هتشتريها !! .. أسلوبك مختلفش ف الكلام معايا و لا هيختلف .. و أحب أقولك إن غداً لناظره قريب .. عمالة أنا باخد حسنات منك أهو .. مش أنا الخسرانة صدقنى .. أنت الخسران .. توصل و لا متوصلش دى مش مشكلتى خلاص .. أنا بواجهك بمنطقك لا أكثر .. و أنت صاحب المعايير المزدوجة ..

    ردحذف
  8. هو فى ناس كتير كده بتنتقد اسلوبك دى غيره ولا اسميها ايه .
    .ياسمين

    ردحذف