Translate

الجمعة، 16 مارس 2012

ههههههههه اخيراً حليتها رغم انها سهلة ...!!
واخيرا فهمت انا لية شايف ان الناس بتتغير بسرعة وانى لية بحس بغربة مع اصحابى حتى بسيطة وعدت عليا كتيييييييير وما اخدتش بالى وهكتبها "كدهووووو" علشان افهم لانى غبى ...
يعنى مثلا ف المواقف العادية اللى بتحصل لاى حد بيكون اية رد فعلى ورد فعل غيرى صاحبى او حد تانى  ؟
يعنى لما كنت جايب موبايل جديد وصاحبى كسرة وقلتلة فداك ومن قلبى مش زعلان علية لانة ف نظرى عادى بعدها وقعت موبايلة ع الارض قعد ينفخ وزهق واتنرفز لانة مش عادى ؟؟!!!!
يعنى لما سواق التاكسى فرم رجلى مرة وقلتلة حصل خير ومشى ف نفس الوقت واحد تانى ماشى قرب نحيتة قالة حاسب انت "حمار" يعنى مش عادى ..!!
يعنى لما اكون لابس حاجة جديدة وحد يقولى شيك اوى ويشدنى منها يقطعها واضحك واقولة يافقرى عينك قطعتة وارجع البس غيرة ومزعلش ولا اضايق ،، ف الوقت اللى لو حطيت ايدى ع قميصة الابيض بزعقلى ويقولى يتوسخ .!!!!
يعنى لما يكون ليا عند صاحبى شيى واسيبة واتحرج اطلبة منة لو محتاجة يجى هو لو لية عندى حباية قمح يطلبها بصوت عالى لانة حقة فعلاً وحقة يطلبة ،، بس انا رد فعلى قبلة اية ؟؟
يعنى لما اديهم اللى عايزينة وانا مبسوط وشايف ان دة الطبيعى والاقى صاحبى يقولى انت عبيط واسكت وبعد فترة اشوف انة لما يدى يحسبها ويحدد ميعادها وان دة تفُضل منة عــ اللى ادالة يبقى انا كدة فهمت انى حاجة بــ اربع رجول
يعنى لما احب كلة اللى زعلنى ف اللى مزعلنيش ومفضلش حد عن حد كدة انا غلط !!! اكتشفت انها حقيقة وان فى اولويات يعنى اللى قدملى مصلحة هو مفروض يبقى الاول ف كل حاجة !!!!
ويعنى اية "مصلحة" اصلا ؟؟ بكرهها الكلمة دى ؟!!!
يعنى من الاخر وبعد ما فهمت حاجات كتيييييير ياترى هرفع راية المصلحة الشخصية  زيهم ؟؟
هتعامل بمبدأ الماديات والاولويات زيهم ؟؟
هزعل وبطنى توجعنى ع اى شيى يتكسر او يبوظ زيهم ؟؟
هو مطلوب منى ابقى كدة علشان ابقى مرتاح ؟؟؟ ومش زيهم ؟
حاجة تفقع والله شاطرين بس نبين اننا ملايكة ع الارض وافعالنا تكسف وانا اولهم لانى مش ملاك بغلط وبغلط كتير بس غلطى يضرنى انا بس عايز اغلط يبقى أأذى نفسى بس بس فى ناس كدة تعمل مصيبة وتجرى تستخبى ف ضهر اى حد ويحملة مسئولية معاة زى ما بسذاجة قبل كدة شيلت بلوة واتحملت غلطة مش بتاعتى لا واية حبكت الموضوع وكررت كلامة لناس تانية علشان ف كل الاماكن يبقى كلامى والليلة ليلتى  وخسرت حد حبيتة بجد وكنت بحاول ارضى الاتنين ف وقت واحد ؟؟!!
دة انا طلعت حاجة بــــ 6 رجول مش اربعة ياسلام انا مبسوط وانا بكتب الكلام دة عادى بردة لانى بضر نفسى انا مبقولش انى صح ولا انى ملاك يمكن بسئل نفسى انا لية مش زيهم لانهم ناجحين ومحبوبيين وطبيعيين جدا جدا والناس شايفهم كدة ع عكسى ...!!!
بس انا اتربيت كدة ،، عندى مبادىء وقناعات شخصية مش هتتغير،، انى اسامح وانى اكبر دماغى وان اللى انكسر خلاص واللى باظ فداك واللى ضيعتة متزعلش علية لانى ببساطة شايف انها حاجات ممكن تتعوض ويجى زيها ويمكن اجمل واحسن منها كمان ،، تفتكر يا مجهول تبقى انت نقى ومتسامح ومتفاهم احسن ولا انك تبقى مندفع وصاحب مصلحتك احسن ،، يعنى لما امشى هتشترى غيرى زى اللى انكسر ؟؟ آنى فيهم يتعوض انت ولا انا ولا اللى انكسر وضاع وباظ ؟؟
وع رأى الشاعر الكبير عبد الباسط ،،
"انا مش عارفنى " !!!!!!!!!!!


ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق