Translate

الأحد، 19 أغسطس 2018

منذ ثلاث أشهر أو أقل تحقق حلم لطالما أشبه بالمستحيل كانت هي بكل ما يحمل الحلم من معني ، رأيتها سابقاً قبل أن التقيها ..
جميلة كما عاهدتها ، مليئة بالحب والنشاط ، تملك إبتسامة ساحرة كعادتها ، تنسل من بين يدي فأبحث عنها لـ أعيدها الي صدري .. شرسة الطباع ربما .
جميلة بكل ما تحمل الكلمات من معني ، رحلت دون صخب ولا أشعر بالحزن !
كيف لجميلة صغيرة مثلها أن تبقي حبيسة كهل كبير مثلي .. كنت أعلم أنني أبدو كقفص تبقي رهن اعتقالها في ..
أو لربما انا قوي بما يكفي لـ أتجاوز فقدها ، ولربما ايضا أني لا آبه إن كانت باقية أو رحلت .. كانت حُلم قد تحقق ، وأيضا لربما حدث هذا كي أعلم أن بقاء الأحلام قيد التحقيق أفضل من تحقيقها .
كانت صغيرتي لا تؤمن بالجنة والجحيم ، لكنني لازلت أؤمن كل مرة يا صغيرتي حين أمر في الطرقات وأري هؤلاء المُشردين والمساكين والضعفاء .. هؤلاء تتجسد الجنة فيهم والجحيم في آخرين كيف لعقلي قبل قلبي أن يؤمن أن هؤلاء حين يموتون لن يجدوا جنة يُغمس فيها أحدهم فينسي شقاء الدنيا .. كيف لهؤلاء أن يأتوا عبثا ويذهبوا سُدي هكذا !؟
هكذا وفقط !!

هناك 21 تعليقًا :

  1. عشان الحياه مش عادله اصلا فمجتش علي الجنه والنار

    ردحذف
    الردود
    1. الحياة مش عادلة لكن الله عدل رحيم كريم .
      لكن خليني اقولك في ناس بتعمل جو صعبانيات من الهوا وأنها تستحق الافضل رغم أنهم ما يستاهلوش اصلا

      حذف
  2. انت بتناقد نفسك كدا وبعدين انت معتبر نفسك كهل؟ ٢٨ سنه مش كهل اوي لأ الشباب في القلب

    ردحذف
    الردود
    1. بناقد نفسي ايه يا سيادة المحلل ؟
      وانا ادري بوصف نفسي كده ليه ممكن تكون تصرفاتي وطريقة تفكيري اكبر من سني بكتير

      حذف
    2. عشان معني كلامك ان كل واحد يستاهل اللي هو فيه وبتالي الجنه والنار ملهمش لازمه اوي
      ثانيا انا قولت خلاص انك مش كهل انت بس محتاج تعيش الحياه من غير خوف وتبقي اقل مسئوليه وانا اللي بقولك اهو انت مش كهل

      حذف
    3. ماليش دعوة بالجنة والنار اصلا كلامي عن شخص شايف الحياة مش عادلة وهو مايستحقش يعيش افضل من كده ، انا مش خايف الحمد لله الفكرة بس أن الحياة في مصر بقت صعبة جدا واللي وصل لمرحلة كويسة لو مكانش مركز دايما سهل ينزل تحت فده مسبب ضغط مش اكتر

      حذف
  3. عمرك فكرت تعمل شيفت كارير عمرك فكرت تعيش حياه من غير ضغوط تهتم بصحتك تلعب رياضه تعرف ناس حلوه عمرك ؟

    ردحذف
    الردود
    1. اعرف ناس حلوة كتير ومافكرتش اعمل شيفت كارير ، العب رياضة كان زمان

      حذف
  4. نفسك ترجعو؟

    ردحذف
    الردود
    1. للي انت كاتب عنها دي وسابتك

      حذف
    2. هي مين دي اللي سابتني وانت مين لا مؤاخذة ؟

      حذف
    3. متزعلش نفسك خيرها في غيرها

      حذف
    4. خير مين في غير مين !
      ياريت يا جماعة تخلوكم في حالكم ده شيء لطيف جدا ولذيذ ، جربوا الطريقة دي ماتدخلوش في حاجة مش بتاعتكم او ما ماتعرفوش عنها حاجة .

      حذف
    5. يا ابني انت منزل حاجه بابلك فطبيبعي هيبقي عليها تساؤل والا كدا خليك ف حالك ومتنشرش حجات شخصيه ليك نقراها فتثير فضولنا

      حذف
    6. يا أمي أو ابويا علي حسب نوعك دي مدونتي وتقريبا أنا عاملها علشان اتكلم فيها براحتي هو مش بوست علي فيسبوك .
      ولو هعتبر ان وجهة نظرك صح مالكش حق تدخل في تفاصيل او تتكلم في حاجات مش بتاعتك .
      وسلامة فضولك يا جميل يارب يكون بخير كده وكويس .

      حذف
  5. عارف انا احترت فيك ومقبتش عارفه افهم انت كويس ولا وحش صادق ولا كداب ولا انت بين البنين ولا حتي بقيت عارفه احدد نواياك رايحه في انهي اتجاه انت عاوز تمتلك الحاجه ولا بتتعامل برقه انت متناقد وكلك حجات عكس بعضها متزعلش مني ومن كلامي بس انت فعلا تشوش ..

    ردحذف
    الردود
    1. شوفي ما تعامليش الناس علي انهم شيء مستمر في اتجاه واحد ، أنا شخص سهل بحترم رغبتي ورغبة اي انسان في الحياة كشهوة كتصرفات كفكر وكفلسفة حياة لكل واحد منا ، أنا ممكن أعمل للي قدامي اللي يحبه حتي لو غلط أي مرفوض في نظر ناس تانية ، مابحبش اخسر حد او بحب اقسي علي حد ، ممكن احافظ علي اللي قدامي حتي لو حصل بينا ايه .
      أنا بشر بغلط واصيب واتجاوز واتوب ، بمشي من حياة الناس وانا محافظ عليهم في غيابهم ومستحيل أأذي حد او استغله لسبب ما .
      أنا كويس جدا وجدع وراجل واشيل مسؤولية ناس كتير وانا مرتاح ، أنا ملتزم وبخاف من ربنا كتير ، أنا بعمل ذنوب وبغلط ، أنا بندم واتوب وساعات لا ..
      النفس البشرية هي اللي كلها تناقد مش أنا بس ...
      أنا مش كذاب وما بسعاش امتلك شيء غير طموحي اما الناس فاللي موجود هو في امان ولو حب يمشي هو في امان ولو حب يرجع هو في امان برده قلبي مش اسود تجاه حد حتي لو مؤذي ..
      اتعودي في حياتك ما تحكميش علي حد ولا تحتاري اصلا في حد وما تقفيش عند نقطة واحدة وتفكري .. الدنيا واسعة والمرونة مطلوبة في الحياة الدنيا مش مستاهلة نعادي حد او يكون لينا خصومات كتير ..
      أنا مش زعلان أنا أعرف كل عيوبي وخبايا نفسي السيئة وشايفها وساعات بتفاجيء من رد فعلي كمان لكني دايما بقول ربنا يكفيني شر نفسي وشر الشيطان .
      خلاصة الرغي ده اني بشر واللي يقف يشاور مين حلو ومين وحش ومين كذا وكذا مش هيرتاح .
      مافيش تشوش ولا حاجة كبري مخك لو ما تعرفينيش شخصيا .

      حذف
    2. واسمها تناقض بالمناسبة 😁😁

      حذف
    3. انا وانا بكتبها كنت حاسه فعلا انها غلط ����
      أنت حلو والواحد بيحنلك كدا

      حذف
    4. أنا معرفش انت او انتي مين لكن كلنا فينا حتة حلوة للي عايز يشوفها .

      حذف