Translate

الأحد، 6 أبريل 2014

اعترافات

بداية كده انا بقيت مريض نفسى ومحتاج 180000 جلسة علشان ارجع انسان طبيعى وسوى
انا كان هيحصلى حاجة وادرس هندسة !!
بس نظراً لــ اندفاعى وديمقراطية ابويا اللى تودى فى داهية وصلت للفشل الذريع اللى انا فيه ...
انا حاسس انى ضايع وان مليش قيمة ،، انا مش غبى وكنت قادر ابقى حاجة كويسة !!
طول عمرى كنت حر فى اختياراتى وطول عمرى كنت بختار الطرق الاصعب اللى فى نظرى ساعتها كانت اسهل !!
ولما كبرت وبديت افهم كنت عيل صايع ... وظروفى مسمحتش انى ادرس هندسة خاصة ...
قررت اشتغل وادرس ... واشتغلت وقدمت فى كذا مكان كانوا كويسين جدا بالنسبة لمؤهلى الحقيقى الا وهو دبلون صنايع ...
ملحوظة .. "دخلت دبلون علشان هندسة منها اسهل "
وبرده بغبائى مقدرتش احط خطة وهدف تخلينى اتمسك بأنى اقدم فى فنون مسرحية او معهد فنى عسكرى ...
وبطبيعتى انا لا مبالى كنت خلاص حسيت انى ضيعت نفسى ملوش لزوم بقى الهرى ...
كل ما اشوف صحابى حتى اللى اخد حقوق احس انى اقل منه علميا ودى حقيقة ...
وكل ما اشوف واحد صاحب اخلاق حقيرة اقول ده نفس مؤهلى ... رغم ان المؤهل ملوش علاقة بالاخلاق ..
بس فى مصر بس التعليم مرتبط بالاخلاق حتى اسمها تربية وتعليم ...  حاولت اذاكر ثانوى عام تانى بس كنت محبط
وهوب اشتغلت ومسكت فلوس ضعيتها ع المخدرات ودخلت جامعة عمالية ودفعت مصاريفها ومرحتش غير تقريبا شهرين فى الاربع سنين ..!
برده اكتسبت شىء سلبى للغاية الا وهو انى مبقتش اصاحب حد وحابب ابقى لوحدى دايما وخلال الاربع سنين مصاحبتش حد غير سطحى .. ولما شفت العيال متعلقين ببعض وانا مليش ساحب ورفيق برده اتضايقت من نفسى وقلتلها انتى فاشلة ...
وخلال الفترة اللى عشتها دى انا ما اكتسبتش شىء يفيدنى فى مستقبلى نهائى ...
انا بفكر انحرف دلوقت وابقى ارهابى بحق وحقيقى ... او افجر نفسى فى اى مكان عقاباً ليا على فشلى الذريع ...
حاولت ابص للجانب الايجابى وان مشاهير فى العالم مكملوش تعليمهم ... بس بعدها اكتشفت انى مصرى  وانى فى بلد بتحبط الناجيحن ياترى هتساعدنى !!
ده بيزود اصرارى على انى ابقى شىء شاذ فعلا غصب عنى ان مقدرتش احقق شىء انا هبقى شىء سىء جدا ...
اللهم بلغت اللهم فاشهد ...
واما اسافر بقى باى شكل انشالة اركب البحر ..
#اصة اصيرة مؤثرة



ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق