Translate

الأحد، 9 ديسمبر 2012

هذيان روح مشتتة

لو بتحب حد اول حاجة تعملها انك تحترم رغباتة حتى لو طلب تبعد عنه ،،، وعلشان بتحبة هتتمنى انه يلاقى سعادتة اللى مش هيلاقيها معاك ومش هتزعل لما يبقى لغيرك لانة اكيد اختار الصح والمناسب ،، وهو انت كنت اية يعنى علشان تطمع فية ؟؟ ولا حاجة .
بس لما تمشى متمشيش بزعلة لا كلمة بحب وذوق وسيبة وامشى وهو شايف انك مش زعلان وانك هتكلمة تانى ،، زى ماجيت بحب امشى بحب دى الحياة اقدار ،، وربنا خلقنا وادانا ميزة مش فاهمينها وهى عقلنا لو اترسخ جواة انة عايز الشيى واقتنع هيلاقية ف وشة ولو حب يتوافق مع شيى هيتوافق لوحدة .. الحكاية مش صعبة او صعبة لدرجة التعقيد .
اوقات ممكن نكون اشخاص مهملين وضايعيين ويجى حد حياتنا تتغير علشانة ونكرة كل شيى غلط غلطناة وندعى ربنا ميعاقبناش بالفقد بسبب اخطائنا ،، وبتتعاقب بان اللى اتغيرت علشانة مش عايزك اصلا ومستعد يخسرك ف اول مواجهه ،، مش دة المهم المهم انك تفهم وتقدر وتقيس نفسك بغيرك والمطلوب وشوف انت هتكون الشخص دة ولا لا ،، فى ناس عندها القدرة انها تبعد حتى لو بتحب وفى ناس الضعف نفسة زهق منهم لانهم مبيقدروش ودايما يبصوا وراهم ويندموا ويتمنوا ولما يحبوا تانى غصب عنهم تلاقيهم بيدوروا على شبية للى ضاع منهم او الاقدار فرقتهم عنهم ،، فى شخصيات زى الاطفال لما تاخد منها شيى بتحبة تبقى هتبكى وتبكى فعلا ويفضل يجرها الحنين كدة لحد ما تضييع ومتحسش بطعم للناس ولا للكون ،، انا كشخص بحب الناس المستسلمة واللى بترضى باى شيء وبشوف ان ليا الحق ف كل حد اعرفة اخاف علية واقربة منى واتمنى يفضل جنبى اذا كنت بتمنى ان الكون كلة يكون شارع واحد والكل يعرف بعض والكل بيحب بعض امانى المجانين دى ساكنة جوايا ماعلينا واضح ان الواحد هيفتقد احلام كتير ومش هتتحقق ومش هعيش اصلا لحد ما يبتدى اول حلم ليا فى ناس كدة الحظ لازق فيها .
اصعب شيى ف الكون انك تتمنى شيى وتاخد شبيه لية تقعد تبص ف وشة كدة وتقول ياة لو كان دة اللى انا عايزة ،، الحياة والاحساس مختلفين الهواء نفسة مختلف طب ممكن احلف ان لون الشمس والناس بيكونوا مختلفين لو ما اخدتش اللى انت عايزة ممكن اقسم كمان انك ممكن متحسش بطعم حاجة مهما كنت بتحبها قبل كدة .
صاحبى الزائر الجديد هنا هو اكتر حد ممكن يفهم كلامى دة بس اسبابة مختلفة بين انة معندوش مشكلة غير ف اقرب حد لية هو الحائل وهو المانع لانة يعيش سعيد ويحس بطعم الحياة .
تعرف ..
 لما بتاخد اللى نفسك فية بتصحى كدة تحس انك مختلف وتحب نفسك اقسملك هتحب اكتر شيى كرهتة ف حياتك هيبان على وشك شيى جديد كل الناس هتقولك علية ان وشك مُشرق ومنور هتشوف لون الشمس مختلف هتشوف الشارع مختلف هتشوف كل شيى بنظرة جديدة نظرة تانية انت بس الوحيد اللى فاهمها وتعرف لو سئلت الشمس لونك مختلف للاجمل لية هى نفسها هتتكسف منك و هتستغرب !!!
لو قلت للناس انا بحبكم كدة لية هيستغربوا !! لو قلت لبيتك انت بقيت اجمل لية هيضحك !! لو قلت لشارعك بطمن فيك لية هيضحك !!
لو قلت لمشاكلك انتى ذوبتى لية وملكيش اثر هتضحك وتشاورلك انها مش هترجع !!لو قلت للشجر صباح الخير وانت خارج هتسمعة بيرد !!  لو حبيت كل مخلوقات ربنا فاجئة وشفت كل شيى جميل متستغربش اقف بص ف مرايتك واضحك هتلاقيك بتحب نفسك وبتحب مرايتك اللى كنت بتكرة تشوف نفسك فيها ..
اضحك وقول للدنيا كلها ان محدش كان فاهمك وقولهم هجاوب متستغربوش قولهم بحب "انا حبيت" ولو حد يعرف المعنى العميق للحب هيفهمك اوى لا استنى قليل اوى اللى هيفهمك لان مفهوم الحب اختلف بختلاف الزمن .
صاحبى ...
 وانا ف مركب واحدة هو ف الاول وانا ف الاخر هو اللى مانعة يكمل الاحساس دة شيى بس الاهم انة عاش الاحساس اللى انا حكيتة اما انا تخيلت الاحساس لحد ما بقى ساكن جوايا ،، صاحبى حدد شخص واحد واخدة واناا قعدت ابحث عن المثالية واكتشفت انها بتتزرع كنت مخطىء ...
صاحبى قنوع هينسى بسرعة وهيحب تانى  ،، اما انا هنسى الطرق اللى مشيت فيها قبل كدة وهفضل شايف كل شيى حوليا ززى ما هو مش هيتحول للاجمل ومش هيزيد قبح .
صاحبى هيحلم واحلامة هتكبر ،، اما انا احلامى هتقتلنى وهقع ف لحظة ضعف طريح .
المهم ...
انك تكون راقى وف كل الاحوال ارضى واتمرد على اوضاعك بس مش على حساب حد .
ارضى او اتظاهر بالرضى او اقنع نفسك اقولك افضل مقتنع انك لسة موصلتش وانت عديت المحطة اصلا !!
قول الف مرة انك هتمشى ومتمشيش لازم يتعودوا على كدة ،، بس هيجى مرة تضطر تمشى ،، انت كان نفسك مرة وانت ماشى حد يقولك خليك انا عايزك بس محدش قالها اسئل نفسك لية ؟؟
لما تنحسب متتغيرش خليك انيق وذوق كدة والبس اجمل ما عندك وحضر اجمل كلام ممكن تقولة للى بتحبة واختار اكتر مكان بيحبة وقولة اكتر شيى بيبسطة واعزمة على اكتر اكلة بيحبها ... ومتفكرش انك لما تعمل دة كدة هيمسك فيك لا هو هيستنى لحظة انسحابك بردة لانك مش الافضل ولانك مش الانسب متمشيش متخانق وزعلان وتعمل مجروح بس امشى متفاهم ومبسوط ،، متقعدش تقول هعمل وهعمل بس اقتنع ان اللى بتحبة مقدرش يدخل جواك ويفهمك ويشوفك مخبى اية وجواك اية ...
واخيرا ادعيلة ربنا يوفقة ويسعدة وافتكر الشيى الجميل اللى ربطتك فية ف يوم من الايام ،، يمكن مترجعش اصلا وتموت .
تعرف شيى مؤلم لما تموت وتندفن وهو عايش وميعرفش .*ــ*
ممكن تقعد تفكر ياترى هو فين واحوالة اية وممكن تقابلة صدفة وميعرفكش !!
امشى كأنك سحابة طولت شوية بدون مطر ،، انسحب بحب وذوق لان الحب ميعرفش لغة القبح .
امشى وبص وراك وافتكر وابكى الذكريات مش عيب ومش خطأ افتكر وافضل اتمنى مش هتموت .
بس افتكر انك هتتعاقب مش هتتساوى ابدا ،، مكان ماتحط رجلك فكر فى روح تانية وراك شوف انت حابب ليها تحط رجليها مكانك ولا لا ولما تاخد قرار ارجع او خطى .
ولما تتقابلوا صدفة بعد زمن طوييييييل اوى ان حصل حقيقة فى حد هيندم على التانى اوى وهيبكى انة ضيعة من ايدة .
خليك حريص واختار هتبكى ولا هتضحك .
استنى ..
خليك عارف انك لو بتشحت وحد حبك هيجيبك ويجيبلك هدوم جديدة ويخليك زى ماهو حابب يشوفك .
تعرف ...
كمان هيديك كل يوم فلوس علشان تفضل جنبة ومش هيهمة اى حد .
المهم انك لازم تفهم امتى تفضل موجود وامتى تنسحب ومترجعش .



هناك تعليقان (2) :

  1. كلام جميل بس تفتكر كل المعانى الجميله دى والاخلاقيات دى موجودة فيك ولا كلام بيريحك وخلاص؟!


    منزعلش لو سؤالى دايقك :)

    ردحذف
  2. لا مش مش مضايقنى ،، ومش انا اللى احكم لو حضرتك تعرفنى شخصيا تقدر انت تحكم غير كدة مظنش تقدر تعرفنى ،، مفيش كلام بيتكتب الا اذا كان لية جزور موجودة سواء باينة او محدش شايفها .

    ردحذف